CV och personligt brev i jobbsökande

söka jobbEn stor del av jobbsökande handlar om att formulera sitt CV och personliga brev. I dessa dokument ska du klämma in mycket; vad du har studerat och/eller arbetat med tidigare, vilka kunskaper du har inom till exempel språk och datoranvändning samt varför just du är rätt person för jobbet. Sedan är det bara att gå in på olika platsbanker och jobbdatabaser för att söka efter lediga jobb som passar dig.

Skriva ett CV

Ett CV ska vara tydligt och lättöverskådligt. Här ska rekryteraren snabbt kunna få en överblick av dina erfarenheter, kunskaper och kompetenser. Hur du är som person och längre utläggningar om vad du har arbetat med kan du alltså spara till det personliga brevet. Exakt vad som ska finnas med i ett CV finns det inget enkelt svar på, men utgå åtminstone från att få med dessa punkter: utbildning, arbetslivserfarenhet samt kunskap och kompetenser inom specifika områden, till exempel språk, datoranvändning, datorprogram och körkort. Vilka kompetenser du ska skriva med beror givetvis på arbetet. Söker du ett jobb som grafisk kommunikatör är dina kunskaper i olika design- och redigeringsprogram viktiga, medan de kanske inte har lika stor betydelse för dig som söker jobb som kock. Ett tips är att försöka hålla ditt CV så kort och koncist som möjligt.

Formulera ett personligt brev

Ett personligt brev är ofta ännu svårare att knåpa ihop än ett CV, framför allt eftersom detta gärna ska anpassas efter en specifik jobbannons. Här har du mer fria händer kring vad du ska lyfta fram med dig själv, men har du svårt att komma igång kan du utgå från följande frågor och besvara dem: Vem är du? Varför söker du just det här jobbet? Varför passar just du bra för det här jobbet? Svara på frågorna genom att utgå från exempel i tidigare situationer inom utbildning och/eller arbete där du har gjort något liknande och där du har nått bra resultat.