En av norra Europas största bilverkstadsföretag heter Mekonomen. Mekonomens affärsidé är att kunna tillhandahålla full service till sina kunder överallt där de finns i landet. Mekonomen finns numera i hela Norden men med tyngdpunkten i Sverige. Företaget ägs av Axel Johnson AB och har över 200 butiker samt mer än 1 100 anslutna verkstäder. Det är Nordens ledande företag i branschen.
Utvecklingen mot ökad industrialisering påverkar även bilverkstäderna. Det absolut vanligaste konceptet tidigare var att de flesta verkstäder hade anknytning till ett eller ett par bilmärken och att endast dessa verkstäder hade rätt att montera in originalbildelar samt att utföra service på bilar av det märket.
Förändringen började så smått i slutet av 70-talet, men först under de senaste tio åren har förändringen slagit igenom helt och hållet. Bilbranschen själv har accepterat förändringen men har då i stället anammat egna koncept för att få märkestrogna kunder.
För bilägarna är förändringen enbart positiv. Med ökad konkurrens följer lägre priser och bättre erbjudanden. Många kunder vill dock gärna ha kvar den gamla personliga kontakten med sin bilverkstad och väljer därför den traditionella modellen framför den med ”Kundtjänst” på skylten. Allteftersom även de större börjar förstå detta utvecklas emellertid också den förmågan hos de stora aktörerna.